З 9 по 27 жовтня 2023 року студенти-магістранти проходили педагогічну та переддипломну практики на базі Хмельницького національного університету, Хмельницького університету управління та права імені Леоніда Юзькова та Гуманітарно-педагогічної академії. 21 листопада 2023 року відбувся захист практик. Склад комісії: проф. Юлія БОЙКО, проф. Олександр ЄМЕЦЬ, доц. Оксана СЄРГЄЄВА та доц. Юлія КУПЧИШИНА.
Педагогічна практика – важлива складова системи професійної підготовки майбутніх перекладачів, яка є органічною частиною освітнього процесу й забезпечує поєднання теоретичної підготовки з практичною діяльністю у закладах вищої освіти. Педагогічна практика студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» є завершальним етапом у підготовці до професійної діяльності та засвідчує загальний рівень фахової, психолого-педагогічної і методичної компетентностей й впливає на остаточне професійне самовизначення майбутнього перекладача.
Ключовим завданням практики є навчити здобувачів освіти ефективно застосовувати теоретичні знання в умовах реального освітнього процесу, апробувати сучасні методи та прийоми підготовки майбутніх перекладачів у закладах вищої освіти, створити умови для усвідомлення професійної значущості набутих знань, виховати у магістрів прагнення до неперервного самовдосконалення.
Метою педагогічної практики є ознайомити студентів із методикою та загальними принципами організації навчання фахових дисциплін у ЗВО, професійними компетенціями викладача фахових дисциплін; сформувати навички самостійної організації навчального процесу, вміння обирати найефективніші види діяльності на занятті й розвинути уміння застосовувати отримані теоретичні знання на практиці та в процесі професійної діяльності.
Переддипломна практика студентів є складовою підготовки магістрів й проводиться на базі профільних кафедр Хмельницького національного університету; кафедрі германської філології та перекладознавства, кафедрі екології та біологічної безпеки, кафедрі інженерії програмного забезпечення, комп’ютерної інженерії та програмного забезпечення, кафедрі права, а також на кафедрі іноземних мов, юридичних установах м. Хмельницького, відділах економічних зв’язків міської та обласної рад, турагенствах та підприємствах торгівлі, бюро перекладів.
Метою практики є розширення, поглиблення та закріплення теоретичних знань, отриманих у процесі навчання здобувачів освіти в університеті, а також набуття практичних навичок для прийняття самостійних рішень у розв’язанні перекладацьких рішень. Крім того, метою переддипломної практики є збір матеріалів для виконання кваліфікаційної роботи.
Основне завдання практики – це вивчення матеріалів, необхідних для виконання магістерської роботи, зокрема, ознайомлення з інформаційно-довідковими матеріалами базового підприємства, терміносистемою тієї чи іншої галузі виробництва для набуття практичних навичок перекладу.
У своїх виступах студенти акцентували увагу на результатах досліджень, їх актуальності, науковій новизні, практичній значущості. Тематика кваліфікаційних робіт різноманітна, актуальна, з незаперечною новизною. Кожний виступ супроводжувався жвавою дискусією, завдяки чому студенти отримали корисні поради щодо вдосконалення магістерських робіт на етапі їх завершення.
Відгуки здобувачів освіти про педагогічну та переддипломну практики
Відгук Наталії ГОНЧАР, керівник: д. філол. н., проф. Юлія БОЙКО: Усвідомлюючи отримані позитивні враження та певні труднощі, я впевнена, що педагогічна та переддипломна практика стали важливим етапом у моєму професійному зростанні. Цей досвід дав мені можливість покращити свої педагогічні навички, спостерігати за роботою професіоналів у галузі вищої освіти, брати участь у власному викладацькому процесі, правильно планувати та проводити лекції та практичні заняття, а також краще систематизувати інформацію та подавати її так, щоб студенти із захопленням та легкістю могли її сприйняти. Загалом, практика допомогла мені підготуватися до майбутньої кар’єри у галузі освіти.
Відгук Віталія ЯЦИШИНА, керівник: к. філол. н., доц. Юлія КУПЧИШИНА: Під час проходження практики мною було отримано важливий досвід у викладацькій сфері, покращено розуміння методологічної основи навчального процесу, я навчився методично правильно готувати плани навчальних занять, було покращено навички у визначенні тем, цілей та завдань заняття, покращення навичок роботи з різними ресурсами для підготовки до занять та обирати ті, які найкраще підходять до теми заняття та рівня знань групи і не менш важливо здобуто педагогічний досвід та успішна співпраця зі студентами.
Відгук Вероніки ТРАЧ, керівник: к. філол. н., доц. Юлія КУПЧИШИНА: Під час проходження педагогічної практики я активно використовувала зворотний зв’язок від студентів, дозволяючи їм висловлювати свої думки та пропозиції щодо навчального процесу. Цей метод допоміг створити стимулююче та підтримуюче навчальне середовище, сприяючи ефективному засвоєнню матеріалу студентами. Оцінка якості моєї роботи базувалася на відгуках та активності студентів, а також результативності їхнього навчання. Під час проходження педагогічної практики я отримала можливість взаємодіяти зі студентами та викладачами, що вже зараз дало мені цінний досвід та визначило напрям моєї подальшої професійної діяльності.